Bereid je goed voor op het warme weer!


Het beloofd een mooie dag te worden zaterdag: 28 graden en een prachtige zonnetje!
Wij realiseren ons echter ook dat hardlopen in deze temperatuur extra voorbereidingen vraagt voor ons als organisatie en voor jou als deelnemer.
We zullen ervoor zorgen dat er extra drankposten en plekken voor verkoeling aanwezig zijn.
Bereid jezelf goed voor op het warme weer met onderstaande tips.

Tot zaterdag!

Luc Schout, namens de organisatie van de Gemert City Run
Voorzitter Stichting Running Events

  1. Draag goede kleding: dun, luchtig en het liefst in een lichte kleur.
    Draag bij voorkeur ook een pet of hoofdband, om je te beschermen tegen de zon.
  2. Denk eraan je in te smeren met zonnebrand voor je naar buiten gaat. Blijf je na het hardlopen nog even voor afterpary? Zorg dan dat je zonnebrand bij je hebt.
  3. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt zowel voor, tijdens en na het hardlopen. Blijf drinken tot aan de start. Neem daarom een bidon of flesje drinken mee. Maak daarnaast gebruik van de twee drankposten op het parcours. Drinken zorgt er ook voor dat je je lichaam kan koelen!
  4. Doordat je veel zweet kan het zinvol zijn om een isotone sportdrank te gebruiken. Deze drank bevat naast wat suiker ook mineralen, die je veel verliest met zweten. De combinatie van suiker en mineralen zorgt er ook voor dat het snel in je darmen wordt opgenomen. Dit kan vervelende kramp en hoofdpijn voorkomen.
  5. Denk eraan dat je hartslag met hardlopen bij warm weer tussen de 5 en 15 slagen per minuut hoger ligt dan normaal, ren jezelf daarom niet voorbij. Start rustig!
  6. Ook al is het flink genieten in de zon, probeer zo veel mogelijke schaduw op te zoeken voordat je gaat hardlopen. Dit voorkomt overhitting.