Tips voor de Gemert City Run


Na maandenlang trainen is het eindelijk zo ver: de Gemert City Run. Of je nu voor het eerst de finish van een 5 kilometerloop probeert te bereiken of voor de 10 kilometerloop gaat, het blijft spannend. Wat mag je niet vergeten?

Een aantal tips voor dé perfect voorbereide start:

  1. Lees alle informatie en ben op tijd
    Zorg dat je weet waar je je startnummerpakket kunt ophalen, hoe laat en waar de start is. Weet waar je je auto of fiets kunt parkeren, of welke bus je het best kunt nemen. Zorg dat je ruim van te voren (minimaal 1 uur) aanwezig bent. Want je wilt vast nog een (aantal keer) naar de toilet, zoals vele anderen. Het is daarnaast goed om nog even een korte warming-up te kunnen doen.
  2. Doe geen gekke, nieuwe dingen
    Een wedstrijd is niet het moment om nieuwe dingen uit te proberen. Draag daarom schoenen die ingelopen zijn en je fijne vertrouwde outfit. Eet voorafgaand niet ineens heel veel meer, en eet wat je normaal ook zou eten. Probeer er echter op te letten dat je minimal 2 tot 3 uur voor je start je avondeten hebt gehad. Dit voorkomt vervelende buikklachten. Pas daarnaast op met pittig, gekruid eten, kaas, vet vlees en vette sauzen.
  3. Zet je tas klaar
    Pak de avond voor de loop alvast op je gemak je tas in. Absoluut niet vergeten:
    – hardloopkleding, -sokken en -schoenen;
    – een goed gevulde bidon met water of isotone sportdrank en niet te vergeten wat eten en drinken voor daarna, om goed te kunnen herstellen;
    – droge kleding en je party-outfit voor Q-music het foute uur;
    – muziek, mobiel en/of sporthorloge;
    – wat contant geld kan altijd van pas komen;
  4. Kies de juiste outfit
    Let op het weerbericht en pas je kleding daar op aan. Bedenk dat je het van hardlopen warm krijgt! Je kunt prima in korte broek/drie kwart broek en shirt of hemdje lopen. Gaat het toch een beetje regenen? Dan neem een extra (regen)jasje mee. Let op dat het flink kan afkoelen ’s avonds, dus zorg ook voor warme kleding naderhand.
  5. Rust lekker uit
    In de laatste dagen voor je wedstrijd nog heel hard trainen heeft geen zin meer, het zorgt er juist voor dat je moe aan de start verschijnt. Neem dus wat gas terug. Maak in de week voor de loop minder kilometers, zorg voor voldoende slaap (ga daarom niet op stap op vrijdagavond) en doe rustig aan. Zo ben je lekker uitgerust op de wedstrijddag.
  6. Drink voldoende
    Drink de ochtend en middag voor de loop voldoende water. Ben je bang voor een klotsbuik? Probeer dan eens isotone sportdrank. Als het warm is of als je langer dan een uur onderweg bent, is het aan te raden om gebruik te maken van de drankposten. Stop even en drink rustig een bekertje leeg. Die paar seconden die je daarmee verliest, zijn echt geen ramp. Bij normale weersomstandigheden en een looptijd van onder het uur hoef je niet perse te drinken onderweg.
  7. Begin langzaam
    Het is verleidelijk om je mee te laten slepen door anderen. Iedereen barst van de adrenaline en gaat daarom als een speer weg. Toch is een rustig begin verstandiger, met name voor beginners. Loop je niet helemaal kapot in de eerste kilometers, maar houd liever energie over zodat je nog vrolijk over de finish komt. Je zult zien dat je halverwege heel wat snelle starters inhaalt.

Veel succes en tot zaterdag!